Ready for international business?

Wat maakt volgens internationale ondernemers het verschil bij zakendoen in het buitenland? Scherper en kernachtiger je verhaal vertellen. Cultuurverschillen overbruggen. Keuzes maken in taal. De organisatie meekrijgen. Snelle toegang tot kennis en een netwerk. Beantwoord 25 vragen en stel vast of je klaar bent voor internationale groei. Je krijgt tips en verwijzingen op maat, gebaseerd op jarenlange ervaring.

De cultuur
Hoe goed ken je de cultuur van het land (de landen) waar je zaken mee doet (of wilt gaan doen, waarmee je meer zaken wilt gaan doen)? 
 
Ik heb een kapstok (een theorie) waarmee ik cultuurverschillen tussen landen kan analyseren en begrijpen 
 
Ik weet hoe cultuur van andere landen van invloed is op het winnen van vertrouwen en het overtuigen met argumenten 
 
Ik weet hoe buitenlanders naar mij kijken als Nederlandse ondernemer en welke voor- en nadelen ik van mijn achtergrond kan hebben 
 
Mijn ervaring met omgaan met mensen uit andere culturen (in het algemeen) is... 
 
Next
Het verhaal
Mijn verhaal (van mijn bedrijf, product) in het Engels vertellen gaat mij... 
 
Ik kan de kern van het verhaal van mijn onderneming (ook) in het buitenland kort en overtuigend vertellen 
 
Ik heb veel ervaring met het presenteren van ons verkoopverhaal (het verhaal van mijn onderneming) aan buitenlands publiek 
 
Het maakt weinig uit of ik in Nederland of in het buitenland ons verhaal moet vertellen 
 
Next
De organisatie
Als we sterk groeien in het buitenland moet de hele organisatie zich meer gaan instellen op internationaal of wereldwijd werken 
 
Met onze website, procesen en infrastructuur zijn we ingesteld op het ondersteunen van onze internationale activiteiten 
 
Het team dat betrokken is bij onze internationale activiteiten zal moeiteloos kunnen communiceren met mensen in het buitenland waar we mee te maken krijgen 
 
We zijn klaar om afspraken en overeenkomsten te maken met klanten en business partners in andere landen. 
 
We hebben voldoende middelen (vrijgemaakt) om onze internationale ambities waar te maken 
 
Next
Je kennis
Ik ken de concurrentie en de lokale marktomstandigheden waar ik mee te maken krijgen en weet hoe ik me ga onderscheiden 
 
Ik heb een duidelijk beeld van hoe productie, logistiek en distributie (voor zover relevant) in mijn internationale groeimarkten zullen verschillen van hoe we in Nederland opereren 
 
Ik of collega's zijn goed op de hoogte van internationale afspraken en standaarden in zakendoen zoals bijv. incoterms 
 
Ik weet genoeg van de wet- en regelgeving (douane, invoerrechten etc.) in het land of de landen waarin ik wil gaan groeien 
 
Ik weet genoeg van de politiek, demografie, infrastructuur en maatschappelijke omstandigheden die invloed gaan hebben op ons succes in internationale markten 
 
Next
Je netwerk
Ik heb een goed netwerk van collega’s en mogelijke business partners die ook actief zijn in de internationale markten waarin ik wil groeien 
 
Ik krijg regelmatig informatie uit ons internationale netwerk (bijv. agenten, distirbuteurs, relaties in het buitenland) over de kansen die er voor ons zijn in internationale markten 
 
Ik heb een duidelijk idee over hoe ik contacten ga leggen met lokale bedrijven en mensen die ik zal willen inschakelen om internationaal succesvol te zijn 
 
Ik weet al hoe ik mijn internationale activiteiten ga financieren 
 
Ik weet hoe ik kan zorgen dat ik de concurrentievoordelen kan beschermen en dus een voorsprong opbouwen en/of behouden in internationale markten 
 
Next